Europastry breidt voor miljoenen uit!

Aan de groei van Europastry op Jufferbeek-Zuid komt voorlopig geen eind. Meer dan 50 miljoen euro investeert het bedrijf de komende jaren. Het geld wordt gestoken in onder andere twee nieuwe lijnen en een nieuw vrieshuis.

Honderd extra fte’s zijn nodig om die groei te kunnen maken. Dagelijks rollen enorme hoeveelheden donuts, pastries, balldots en croissants van de lopende band. Lijn 4 en lijn 5 zijn volgens Maurice Hansté, algemeen directeur van Europastry Central Europe, nodig voor een verdere uitbreiding van het assortiment. Komend najaar wordt begonnen met het maken van PopDots: donuts in de vorm van een golfballetje gevuld met onder meer chocolade, aardbeienjam, bakkerscreme of Nutella. ”Een eigen innovatief product waarover we in gesprek zijn met wereldmerken als McDonald’s, Starbucks, Subway en Dunkin Donuts.”

Gewild in Japan
Een ander succesnummer zijn de crodots: een mix van croissants en donuts, die vooral in Japan gretig aftrek vindt. Hansté: ”We draaien nu al zeven dagen per week en 24 uur per dag.” Naast de American Bakery producten bedient Europastry de liefhebbers van patisserie en is er nog een brooddivisie. De laatste is nu nog gevestigd in Beuningen, bij Nijmegen, maar dit assortiment wordt in 2024 eveneens geproduceerd op Jufferbeek-Zuid.
Hansté: ”Van een donut-bakker willen we uitgroeien tot een fullservicebakkerij. Sinds 2018 is Europastry een zelfstandige entiteit, onafhankelijk opererend van het moederbedrijf in Barcelona. Mede daarom is het verkoopkantoor in 2018 ook vanuit Rotterdam overgebracht naar Oldenzaal. We zijn hier in 2015 begonnen als een pure productieafdeling. Inmiddels zijn alle disciplines hier te vinden.

Distributiecentrum
Zowel lijn 4 (PopDots) als lijn 5 (donuts) worden in bestaande hallen gerealiseerd. Volgens de huidige planning moet in 2023 het tweede vrieshuis verrijzen op het perceel dat ligt ingeklemd tussen de Zandsteenweg, Coulissenweg en de Struweelweg. De volgende fase voorziet in de bouw van een nieuwe productiehal (op hetzelfde perceel) voor de brooddivisie. Met de bouw van een distributiecentrum op het overgebleven perceel (dicht tegen de A1 aan) wordt de laatste van de huidige ambities verwezenlijkt.
Een distributiecentrum naast de hallen waarin volop geproduceerd wordt (op lijn 4 wekelijks circa acht miljoen PopDots en op lijn 5 zo’n 4,5 miljoen donuts per week) sluit volgens Hansté ook perfect aan op de duurzame missie van Europastry: Ons motto is: think global, act local. De grondstoffen die we nodig hebben, proberen we zo dicht mogelijk bij huis te betrekken. Daar zijn we ook echt een pionier in. Als het gaat om duurzaamheid is Europastry de meest ambitieuze bakkerij. Met groen gecertificeerde stroom, zonnepanelen en lokale opslag, zodat we maar één keer hoeven te rijden met onze producten.
Het vinden van nieuwe medewerkers is een uitdaging, vertelt de algemeen directeur. Het geringe aantal werkzoekenden maakt dat er niet gemakkelijker op. Daarom leidt het bedrijf ook zelf mensen op en is een verregaande robotisering/automatisering van de productielijnen niet weg te denken.

 

HRM / 08-07-2021